خودرو، خساپا و خپارس"
با انتشار صورتهای مالی نیمه نخست سال جاری بود که مشخص شد سه غول خودروساز ایران در شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته و عملا ورشکسته به حساب میآیند. طبق این ماده قانونی، هر وقت زیان انباشته شرکت بورسی از نصف سرمایه ثبتی آن بیشتر شود، ورشکسته محسوب میشود. بر این اساس، هیات مدیره باید نسبت به برگزاری جلسه فوقالعاده اقدام و نسبت به چگونگی ادامه فعالیت، بررسیهای لازم صورت گیرد.
معرفی سهم در صف خرید و مثبت هنر نیست
ما تمام سهامی که معرفی میکنیم در منفی است و زمانی که کسی به این سهام توجهی ندارد
برای فردا سهمی با بازدهی 300 درصدی در گروه معرفی میکنیم
اگر امروز عضو گروه شوید تخفیف 20 درصدی میگیرید برای عضویت با شماره 09351307055 در ارتباط باشید
طبق صورتهای مالی ارائه شده، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع زیانی بالغ بر ۹.۴ هزار میلیارد تومان را در این مدت حاصل کردهاند. با این حساب، غولهای جاده مخصوص در مقایسه با مدت مشابه گذشته ۴. ۹۳ درصد افزایش زیان داشتند. جمع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ تا پایان شهریور ماه به بیش از ۲۷.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.
بنابراین طبق آنچه ایرانخودرو و سایپا بهعنوان صورتهای مالی نیمه نخست سال به سازمان بورس ارائه کردهاند، زیان آنها از ۵۰ درصد سرمایه بیشتر بوده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت میشوند.
در این بین، سرمایه ثبتی ایران خودرو تا پایان نیمه ابتدایی سال، هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان بوده حال آنکه این شرکت بیش از ۱۳.۳ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته است. سایپا هم سرمایهای ۳.۹ هزار میلیارد تومانی ثبت کرده اما دارای زیان انباشته بیش از ۱۰.۱ هزار میلیارد تومانی بوده که بسیار بالاتر از کل سرمایه آن است.
در نهایت پارس خودرو نیز نتوانسته از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت در امان بماند چه آنکه سرمایه ۲.۲ هزار میلیارد تومانی این شرکت نتوانسته کفاف زیان انباشته هنگفت ۳.۵ هزار میلیارد تومان را بدهد. از آنجا که هر سه غول خودروساز به محدوده ورشکستگی ورود کردند از مدتها پیش به فکر خروج از این ورطه افتاده و تصمیم به تجدید ارزیابی اموال و داراییها گرفتند.
طبق این روش، ارزش اموال و دارایی خودروسازان به روز میشود و در قالب افزایش سرمایه در صورتهای مالی آنها مینشیند. با افزایش سرمایه ثبتی، نسبت زیان انباشته به سرمایه اصلاح و در نتیجه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج میشوند و دیگر ورشکسته نخواهند بود.
علت ورشکست شدن خودروسازان
در باب اینکه چرا خودروسازان بزرگ تا این حد زیان انباشته تولید و به محدوده ورشکستگی ورود کردهاند، دلایل مختلفی از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان ذکر میشود. اصلیترین دلیل زیاندهی هنگفت آنها قیمتگذاری دستوری است، سیاستی که طبق آن ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو اجازه تعیین خودسرانه قیمت محصولات را ندارند.
از نظر خودروسازان این سیاست دولت سبب شده قیمت فروش خودروها کمتر از هزینه کلی تولید آنها باشد و در نتیجه، بیشتر محصولات با زیان تولید شوند. خودروسازان معتقدند با توجه به این سیاست هرچه تیراژ بالا میرود به جای آنکه زیان کاهش یابد و سود نصیب آنها شود، ضرر روی ضرر میآید و نتیجه همین ورشکستگی میشود.
هرچند ادعای خودروسازان مبنی بر اثر مستقیم قیمتگذاری دستوری بر زیاندهی آنها را نمیتوان منکر شد با این حال کارشناسان مسائل دیگری را نیز بهعنوان متغیرهای اثرگذار بر ضرردهی ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو مطرح میکنند. ضعف بهرهوری در کنار تامین نقدینگی پرهزینه و غفلت نسبی از بازار سرمایه، دیگر دلایل غوطهور شدن خودروسازان در زیان بشمار میرود.
رشد ۲۱ برابری سرمایه ایران خودرو
طبق آنچه ایران خودرو به بورس اعلام کرده این شرکت میخواهد سرمایه ثبتی را از محل تجدید ارزیابی به رقم ۳۲.۲ هزار میلیارد تومان برساند. با این حساب، بزرگترین خودروساز عملا قصد دارد سرمایه ثبتی را بیش از ۲۱ برابر افزایش دهد که ۲ هزار درصد رشد را به خود میبیند.
با توجه به زیان انباشته ۱۳.۳ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو (تا پایان نیمه نخست سال جاری)، سرمایه ثبتی جدید این شرکت کفاف خروج آبیهای جاده مخصوص از محدوده ورشکستگی را خواهد داد زیرا نصف آن از کل زیان اعلامی بالاتر است.
اگر رقم موردنظر ایران خودرو برای افزایش سرمایه مورد تایید سازمان بورس قرار گیرد، این شرکت دارای بیشترین سرمایه ثبتی در بین خودروسازان خواهد شد. در حال حاضر سایپا دارای بالاترین سرمایه ثبتی است و به احتمال فراوان جای خود را به رقیب آبی پوشش خواهد داد.
ایران خودروییها اما رسما اعلام نکردهاند دقیقا کدام بخش از اموال و دارایی را مورد تجدید ارزیابی قرار دادهاند هرچند به گفته کارشناسان، املاک، مستغلات، زمینها، سرمایه گذاری های بلندمدت و شاید هم ماشینآلات جزو تجدید ارزیابی شدهها هستند.
آبیهای جاده مخصوص اما در کنار تجدید ارزیابی، اقدام به برگزاری مزایده برای فروش املاک مازاد نیز کردهاند که احتمالا هدف اصلی از آن، تامین نقدینگی است. به گفته کارشناسان، ایران خودرو اگر این بخش از املاک را بعد از تجدید ارزیابی به مزایده میگذاشت مشمول مالیات میشد. همچنین این املاک جزو آن دسته از داراییهای ایران خودرو است که از اهمیت استراتژیک برخوردار نیست.
سرمایه ثبتی جدید سایپا
سایپا دومین خودروساز بزرگ نیز قصد دارد در راستای خروج از ورشکستگی، سرمایه ثبتی را از محل تجدید ارزیابی اموال و داراییها افزایش دهد و به ۲۱.۲ هزار میلیارد تومان برساند. بنابراین سرمایه ثبتی نارنجیهای جاده مخصوص بیش از ۳. ۵ برابر معادل ۴۳۰ درصد رشد می کند. سایپا نیز مانند ایران خودرو اعلام نکرده دقیقا کدام بخش از اموال و داراییهای را در فرآیند تجدید ارزیابی قرار داده هرچند احتمالا املاک و مستغلات و زمینها و سرمایهگذاریهای بلندمدت و ماشین آلات جزو آن بودهاند.
واگذاری درون خانوادگی
پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ و البته زیرمجموعه سایپا، هنوز خبری مبنی بر تجدید ارزیابی منتشر نکرده اما فروش سهام در برخی شرکت ها را آغاز کرده است.
این شرکت قرار بوده بیست و سوم بهمن ماه سهام در شرکتهای سایپا سیتروئن، سایپا یدک و طیف سایپا را از طریق مزایده واگذار کند و نتایج این مزایده ششم اسفند ماه اعلام خواهد شد.
یک کارشناس امور مالی تاکید کرد: سهام به مزایده گذاشته شده به خارج از گروه سایپا واگذار نخواهند شد. توجیهی ندارد سهام شرکت های سایپا سیتروئن، سایپا یدک و طیف سایپا به خارج از مجموعه واگذار شود، چه آنکه مثلا نمیتوان سایپا یدک (بهعنوان شرکت ارائهدهنده خدمات پس از فروش سایپا و پارس خودرو) را به مجموعهای خارج از سایپا فروخت.
وی افزود: هدف از مزایده سهام این شرکتها، افزایش سرمایه پارس خودرو است تا به واسطه آن از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شود هرچند البته در کنار این اقدام به تجدید ارزیابی هم نیاز است. سهام این سه شرکت در نهایت درون خانواده سایپا جابجا خواهد شد به نحوی که شرکت مادر (سایپا) سهام سایپاسیتروئن، سایپایدک و طیف سایپا را از پارس خودرو میخرد و احتمالا فعلا پولی بابت آن پرداخت نخواهد کرد.
به گفته این کارشناس، با واگذاری سهام شرکتهای موردنظر به سایپا، پول آنها در قالب افزایش سرمایه در صورتهای مالی پارس خودرو مینشیند تا از محدوده ورشکستگی خارج شود البته این احتمال است که سایپا در آینده و در صورتی که اوضاع مالی بهبود یافت، پول سهام این شرکتها را به پارس خودرو بپردازد.
با توجه به زیان انباشته ۳.۵ هزار میلیارد تومانی پارس خودرو، این شرکت برای خروج از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت باید سرمایه ثبتی را به حداقل ۷.۲ هزار میلیارد تومان برساند. به عبارت بهتر پارس خودروییها برای خروج از ورشکستگی نیاز به ۲۲۰ درصد افزایش سرمایه دارند.