کلیک کنید و به کانال رایگان ما بپیوندید
در بازدید از شرکت ایران یاسا تایر و رابر که اواخر شهریور سال ۸۲ وارد بورس شده و در حال حاضر دارای سرمایه اسمی 60 میلیارد تومانی است، گروهی از نمایندگان شرکت های کارگزاری و فعالان بازار سرمایه با فعالیت های این شرکت حاضر در صنعت تایر آشنا شدند .
معرفی بهترین سهام در روزهای منفی💯💯
شما هم با پرداختی اندک به ما بپیوندید برای عضویت روی لینک عضویت کلیک کنید>>عضویت در گروه تلگرامی
میزان فروش و سوددهی در سال 97
ارسلان امتعلی مدیر عامل "پاسا" با اشاره به سوددهی شرکت در سال ۹۷ گفت: درحالی در سال ۹۶ به سودی معادل ۲۴۰ میلیون تومان دست یافتیم که در مدت مشابه سال گذشته به سودی معادل ۲۲.۴ میلیارد تومان رسیدیم و بودجه ۹۸ را با سودی معادل ۴۳ میلیارد تومان درنظر گرفتیم. فروش شرکت طی سال گذشته معادل ۲۳۵ میلیارد تومان بود ولی در بودجه سال ۹۸ معادل ۳۹۷ میلیارد تومان برنامه ریزی شده است .مقدار فروش در سال گذشته، ۱۲.۷ هزار تن اما بودجه برنامه ریزی شده ۱۴.۵ تن بود که کاهش فروش بخاطر افزایش قیمت نهاده ها و جلوگیری از تزریق سود در جیب دلالان بود . در سال ۹۸ حدود ۱۶ هزار تن فروش پیش بینی شده است.
نحوه تامین مواد اولیه
وی درخصوص نحوه تامین مواد اولیه و قیمت گذاری افزود: ۶۹ درصد مواد اولیه شرکت داخلی و ۳۱ درصد خارجی هستند . عمده مواد خارجی کائوچو طبیعی ، کائوچوی بیوتل و پاره ای از مواد شیمیایی هستند که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می شوند که درصورت حذف آن، قیمت ها تغییر می کند.قیمت گذاری توسط سازمان حمایت تعیین می شود و نفوذی در بازار نداریم، اختلاف قیمت با بازار به نفع دلالان است و شرکت منتفع نمی شود . این وظیفه سازمان حمایت است که قیمت ها را کنترل کند .در حال حاضر قیمت تایرهای چینی در حد قیمت های ایرانی است و برندهای معتبر تا ۳ برابر قیمت های چینی به فروش می رسد.
واردات و مقاصد صادراتی تایر
این مقام مسئول در مورد واردات و مقاصد صادراتی تایر توضیح داد: با توجه به اختلاف قیمتی که در تایرهای داخلی و خارجی به وجود آمده، واردات به صرفه نیست و در حال حاضر صادرات تولیدات شرکت رو به رشد است . ترکیه یکی از مقاصد صادراتی است که با توجه به حجم تولید مناسب این کشور، از ایران هم وارد می کند اما ایران یاسا برنامه صادرات به کشورهای دیگر را هم دنبال می کند.
تغییر بازار تایرهای تیوب دار به تیوبلس
وی درباره تغییر بازار تایرهای تیوب دار به تیوبلس در سال های اخیر به بورس پرس گفت: به قول سهراب سپهری تا شقایق هست زندگی باید کرد . در این صنعت هم گفته می شود تا موتور هوندا است باید تایر های تیوب دار تولید کرد .تولید تایرهای تیوب دار در خودروهای سواری بازار مناسبی ندارد ولی در تولید تایرهای موتورسیکلت با توجه به حجم موتورهای قدیمی که در حال تردد هستند هنوز به تایرهای تیوب دار نیاز است .در برنامه شهری بواسطه آلودگی هوا بارها قرار بود اینگونه موتورها که سبب آلودگی می شوند جمع آوری شوند ولی به دلایل اجتماعی به تاخیر افتاد . به نظر می رسد تا ۵ سال آینده مشکلی در فروش این گونه تایرها نباشد.
طرح تولید تایرهای نسل دوم
جعفر سدهی معاون توسعه و تولید"پاسا" هم از در دستور کار قرار گرفتن طرح تولید تایرهای نسل دوم در برنامه حال حاضر شرکت خبر داد و گفت: این طرح با شروع سال ۹۸ آغاز شده و در ابتدای سال ۹۹ به پایان می رسد .در طرح مذکور با سرمایه گذاری ۴۷ میلیارد تومانی مقرر شده بیش از ۱.۶ تن تایرهای تیوبلس نسل دوم بطور سالانه تولید شود که با توجه به وجود زیر ساخت ها قابل افزایش تا ۴ هزار تن است .دوره بازگشت سرمایه این طرح سه سال و یک ماه پس از بهره برداری در نظر گرفته شده است .
بنابراین گزارش،حدود ۲۰۰۰ تن از محصولات این شرکت تیوبلس و مابقی حدود ۱۲ هزار تن به جهت رفع نیاز داخل، تیوب دار است . ایران یاسا حدود ۶۰ درصد نیاز داخل را تامین می کند و ۹۰ درصد بازار تایرهای تیوبلس را هم در دست دارد .