سیگنال خرید, مشاوره سبد ,بررسی بازارهای سکه طلا و دلار در گروه vip ما با سابقه چند ساله و همچنین معرفی یک برای امروز را بازدهی 100 درصدی و خرید درمنفی را از دست ندهید برای عضویت 120 هزار تومان پرداخت کنید و به ما بپوندید برای عضویت با شماره 09351307055 پیام دهید
تغییر و تحول در ایرانخودرو موضوع مهم این روزهای صنعت خودرو در کشور است. حضور فردی در گروه صنعتی ایرانخودرو که سابقه معاونت در وزارت صمت را داشته و البته پیگیر داخلیسازی و تعمیق ساخت داخل خودرو بوده است، میتواند زمینهساز تغییراتی بزرگ باشد. آشنایی فرشاد مقیمی با وزارت صمت و نهادهای مختلف مرتبط با صنعت خودرو یکی از امتیازاتی است که مدیرعامل جدید ایرانخودرو از آن بهرهمند است.
مقیمی در نخستین فعالیت خود به عنوان مدیرعامل، «ستاد تعمیق ساخت داخل» را تشکیل داد، اقدامی که نشان از توجه ویژه به نحوه ارتباط با قطعهسازان دارد. همچنین تشکیل جلسات و هماندیشی با قطعهسازان از راهبردهای اصلی او برای حل مشکل صنعت خودرو اعلام شده است. در همین زمینه با حسن وفادار ینگجه، نایبرئیس هیاتمدیره ایرانخودرو به گفتوگو پرداختیم. وی معتقد است انتخاب فرشاد مقیمی بهعنوان مدیرعامل ایرانخودرو انتخاب صحیحی است. چراکه مقیمی بهخوبی مشکلات داخلی و بیرونی خودروسازان را میشناسد.
طی هفته اخیر شاهد تحولات بزرگی در شرکت ایرانخودرو بودهایم و آقای مقیمی پس از معاونت صنایع وزارت صمت به ایرانخودرو آمد. ارزیابی شما از این تغییر و تحولات چیست؟
پیش از هر صحبتی باید بگویم این انتخاب، انتخاب بسیار بهجایی بود. چرا که بهطور کلی مشکلات بسیاری در خودروسازیهای کشور وجود دارد. برخی از این مشکلات در داخل و برخی بیرون از خودروسازیها وجود دارد و بهاصطلاح شرایط بیرونی است. آقای مقیمی که درحالحاضر مدیرعامل ایرانخودرو هستند، با هر دو گروه از مشکلات این صنعت آشنایی دارند، یعنی هم مشکلات درون و هم مشکلات بیرون خودروسازیها را بهخوبی میشناسند. این شاخصه بسیار کمککننده خواهد بود.
چه مشکلاتی در این خصوص وجود دارد؟
khabaresobgahi@ ادرس کانال ما
موضوعات داخل شرکت بیشتر به مسائل تولیدی، هماهنگی سازمانهای داخل شرکت و همچنین تامین و تدارک و تامین مالی و مسائل اینچنینی در شرکتهای خودروسازی برمیگردد. آقای مقیمی بهراحتی میتوانند این مسائل را مدیریت کنند.
در همین چند روز اخیر هم نشان دادهاند به قول معروف اینکاره هستند. شرایط و مسائل بیرون از خودروسازی هم به تحریمها برمیگردد و همچنین به سیاستگذاریها و مذاکراتی که با بانکها، گمرک و... وجود دارد. یعنی عواملی که چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی بر بحث تولید تاثیرگذار هستند. اما ایشان باتوجه به ارتباطاتی که دارند، میتوانند این بخش را هم جلو ببرند.
در گام نخست آقای مقیمی در ایرانخودرو چه مسالهای را در پیش گرفتهاند؟
نخستین کاری که ایشان در ایرانخودرو شروع کرده، بحث شناخت وضعیت موجود و تدوین برنامههای برونرفت از این وضعیت است. ایشان بهدرستی این کار را آغاز کرده است و به کمک افرادی که در این کار خبره هستند، برنامهریزی مناسبی در این خصوص انجام خواهد شد.
آیا انتخاب ایشان مسائل بین خودروساز و وزارت صمت و دیگر نهادها را از بین خواهد برد؟
مسالهای در این میان وجود ندارد، بلکه بحث بر سر تعاملات تازهای است که در این خصوص بهوجود میآید. درست است که خودروساز بهتنهایی نیز میتواند کارش را پیش ببرد و انجام دهد اما تولید خودرو، یک زنجیره است و این زنجیره را بههم ربط دادن بسیار مهم است. بهخصوص ارتباطی که بین خودروساز و قطعهساز است و تعاملاتی که بین این دو بخش میتواند اجرا شود.
این تعامل هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بسیار میتواند ثمربخش باشد. بحثهای نقدینگی هم در این بخش مطرح است. همچنین بحث قیمتگذاریها بسیار مهم است. موضوع معوقات خودروسازیها و بحث تعامل و حق دادن به مشتریان نیز بسیار اهمیت دارد. چراکه وجود خودروساز و بنگاه اقتصادی به وجود مشتریان وابسته است و باید احترام زیادی برای آنها قائل شد.
این خصوصیات را در مدیریت جدید میبینیم و حس میکنیم بعد از مدت کوتاهی که مطالعات و برنامهریزی ایشان کامل شود، یک جهش را در خودروسازیها خواهیم دید. با توجه به تجربه ۳۰ساله ما در صنعت خودرو، راهی که ایشان در حال طیکردن آن است این حس را به ما منتقل میکند که اتفاق لازم برای خودروسازی کشور خواهد افتاد.
امیدواریم با کمک نهادهای بیرونی که میتوانند این صنعت را کمک کنند، اتفاقات خوبی رخ بدهد. چرا که تا الان تنها حمله و هجمه دیدهایم. بههرحال همه در حال نقد هستند که بسیار هم خوب است اما اگر این نقد بیشاز حد شود، میتواند نتیجه عکس بدهد. انشاءالله با کمک این نهادها بتوان برنامههایی که ایشان در ذهن دارد را بهبود داد و به نتیجه رساندن آن را سرعت بخشید.
آقای مقیمی از سال گذشته که معاونت صنایع وزارت صمت شد، برنامه و تاکید ویژهای بر داخلیسازی و تولید قطعه در داخل کشور داشت و در این بخش بحث میزهای تعمیق داخلیسازی را شروع کرد. با توجه به این پیشینه و تاکید قبلی آقای مقیمی بر داخلیسازی، باید منتظر چه تغییراتی در ایرانخودرو باشیم؟
یک حسن دیگری که آقای مقیمی دارد، همین موردی است که شما اشاره کردید. از آنجا که ایشان از بدنه وزارت صنعت آمده است، سیاستگذاری دولت و تاکید وزارت صمت بر داخلیسازی که ماموریت ایشان در وزارت صمت بود را با خود به ایرانخودرو آورده است.
طی روزهای اخیر آقای مقیمی، ستاد تعمیق ساخت داخل بهخصوص برای قطعات «هایتک» را تشکیل دادهاند. برای اینکار، هم دانشگاهیان را دعوت به همکاری کردهاند و هم متخصصان ساخت قطعه را دعوت به کار کردهاند.
این ستادی است که میخواهد مدیریت و برنامهریزی کند. بنابراین برنامههایی را که آقای مقیمی در معاونت وزارت صنایع داشت، حالا دیگر خود ایشان بهعنوان مجری پیگیری میکند. از این رو، فکر میکنم این بخش بهخوبی پیش برود. بهخصوص برای تولید قطعات «هایتک» که ایشان برنامههای خوبی دارند. از این منظر هم شما بهدرستی اشاره کردید. این انتخاب، انتخاب درستی بوده است.
امیدواریم درصد ساختداخل را بالا ببریم. این وابستگی هرچقدر کمتر باشد، هم ارزش افزوده محصولات بالا میرود و هم بحث اشتغال و قیمت تمامشده بهبود پیدا میکند. چراکه یکسری اشتغالها در قطعهسازیها وجود دارد و این مساله را نیز ایشان دنبال میکنند.