ما در بهترین و بدترین روزهای بازار بهترین سهم را با بهترین روش خرید به شما ارائه مدهیم برای اینکه از نوسانات بازار در امان بمانید و به سود مطلوب برسید به گروه ویژه ما بپیوندید برای عضویت به شماره 09351307055 پیام دهید
ادرس کانال خبر صبحگاهی بازار >>> khabaresobgahi@
دنیای اقتصاد ، کمیته شفافیت شورای شهر تهران ، ایجاد شفافیت و افزایش نظارت تخصصی مالی بر شرکت های زیرمجموعه بهعنوان حیاطخلوت شهرداری تهران را هدف اولیه واگذاری سهام شرکتها در بازار سهام معرفی کرده و شورای شهر تهران در صدد تصویب طرحی است که بر مبنای آن شهرداری تهران ملزم به معرفی سه شرکت برای عرضه اولیه سهام در فرابورس تا زمان ارائه لایحه بودجه ۹۹ شود.
این طرح دومین تلاش از ابتدای استقرار گروه جدید مدیریت شهری در تهران ( نیمه سال ۹۶) برای اتصال شهرداری به بازار سرمایه است. شهرداری پیش از این هم در آذر ۹۶ بنا داشت تا از ابزارها و مسیرهای نوین بورسی برای تامین هزینههای اداره شهر و افزایش درآمدهای پایدار شهری استفاده کند. هرچند این طرح به دلیل تغییرات پیدرپی مدیریتی ناکام مانده اما به نظر میرسد مدیریت شهری بنا دارد از مسیر جدیدی برای اتصال شهرداری به بازار سرمایه تلاش کند.
در آزمایش دوم که اخیرا یک فوریت آن به تصویب شورای شهر تهران رسیده، هدف اولیه از اجرا متفاوت از آزمایش نخست تعریف شده و قرار است شرکت های زیرمجموعه شهرداری به بازار سرمایه متصل و سهام آن به مجموعه خارج از شهرداری واگذار شود و دو هدف ایجاد شفافیت و افزایش نظارت تخصصی و تامین منابع مالی جدید برای اداره پایتخت محقق شود.
آمار شرکت های شهرداری و نظر کارشناسان بورس درباره عرضه سهام
در حال حاضر شهرداری ، دارای ۲۲ شرکت وابسته بوده و باید ۸ شرکت مرتبط و ۲۲ سازمان دیگر را نیز به آمار خانواده شهرداری تهران اضافه کرد.
به اعتقاد کارشناسان بورس، در صورتی که سهام شرکت ها در مدل صحیحی عرضه شود، ورود سهامداران به حوزه فعالیت شرکتها به شکل خودکار باعث شفاف شدن فرآیندهای اقتصادی میشود.
اگرچه ممکن است در تصور اول، عرضه سهام شرکتهای زیرمجموعه شهرداری تهران که برخی از آنها در وضعیت زیاندهی قرار گرفتهاند، جذابیت چندانی برای بخش خصوصی نداشته باشد اما بررسیهای کمیته شفافیت نشان میدهد برخی از این شرکتها ظرفیت و ظرفیت دارند که با ایجاد شفافیت در عملکرد مالی آنها به مرحله سوددهی برسند.
دو هدف از واگذاری سهام
درحال حاضر مدیریت شهری به دنبال خصوصیسازی این شرکتها نیست بلکه هدف اصلی و اولیه آن است که با استفاده از نورافکن بازارسرمایه به سهام عرضه شده ، حیاطخلوت فعالیتها تعطیل و در مقابل حسابرسی دقیق و تخصصی از آنها انجام شود. پس از عرضه سهام شرکتها هم مطالبهگری سهامداران باعث میشود ماموریتها و فعالیتهای انحرافی در برخی شرکتها جمعآوری و در نهایت هدف دوم که دسترسی به منابع مالی جدید برای اداره شهر است، محقق شود.
هدف دوم از پیگیری برای تصویب و اجرای این طرح، ورود سرمایهگذاران ماهر به شرکتها و باز شدن راه درآمدی نوین و تامین مالی این شرکتها بدون نیاز به وابستگی به شهرداری تهران است. چراکه مطالبهگری سهامداران منجر به استفاده از ظرفیتهای بالقوه شرکت میشود، در نتیجه شرکت خدمات را با کیفیت بهتری عرضه میکند و در نهایت از زیاندهی خارج میشود و بار آنها بر دوش بودجه شهر کاهش پیدا میکند.
مجلس محلی تهران در پیشنویس طرحی با عنوان "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه درخصوص عرضه سهام شرکتها، سازمانها و موسسات تابعه در بازار سرمایه" که یک فوریت آن هفته گذشته به تصویب رسیده، آورده است: به منظور تحقق شفافیت مالی و افزایش نظارت تخصصی بر عملکرد مالی واحدهای تابعه و نیز چابکسازی ساختار شهرداری تهران، شهرداری تهران مکلف شده ظرف حداکثر سه ماه، برنامه عملیاتی اقدامات و زمانبندی اجرا برای عرضه سهام شرکتها و موسسات وابسته به شهرداری در بورس و فرابورس را به شورا ارائه کند بهگونهای که درآمد حاصل از عرضه سهام حداقل سه واحد تابعه را در سرفصلهای درآمدی بودجه ۹۹ بگنجاند.
دو تهدید عرضه اولیه سهام
به گفته کارشناسان بازار سرمایه، اولین تهدید که در این مسیر میتواند اهداف طرح را تحتالشعاع قرار دهد، به شیوه واگذاری سهام باز میگردد. به طوریکه اگر در این مسیر، فقط سهام واگذار شود و مدیریت شرکت در حوزه اختیار و تسلط شهرداری باقی بماند، اهداف اجرای این طرح یعنی افزایش نظارت و شفافیت محقق نمیشود. چراکه طبق روال گذشته، مدیریت به سبک و سیاق گذشته پیش خواهد رفت.
از این رو این کارشناسان پیشنهاد میدهند در نحوه واگذاری سهام در خصوص نحوه مدیریت شرکت پس از واگذاری تدبیری اندیشیده شود که مشکلات گذشته همچنان پابرجا نباشد. مدیریت باید به گونهای باشد که سهامداران بتوانند ایده و مسیرهای صحیح فعالیت در شرکت را پایهریزی کنند.
تهدید دیگر ، چگونگی رفتار شهرداری با شرکتها قبل و بعد از واگذاری است. چرا که طبق تجربه، شرکتهای دولتی بعد از واگذاری سهام با برخورد متفاوت از سوی دولت مواجه شده اند. بهطوریکه دستگاههای دولتی که تمایلی به واگذاری سهام شرکتها نداشتند پس از واگذاری سهام ، رفتار را با شرکتها به گونهای تغییر دادند که مسیر سودآوری آنها همچون گذشته نباشد و در جهت تخریب وضعیت فعالیت کردند.
همین رفتار سبب شد برخی شرکتهای واگذار شده، نتوانند کارنامه موفق گذشته در کسب سود را تکرار کنند.دراین میان کارشناسان بورسی به شورای شهر تهران بهعنوان طراح این طرح پیشنهاد میدهند پیش از تصویب و نهایی شدن این طرح حیاتی در صحن علنی شورای شهر ، تمامی ابعاد و زوایای احتمالی را مورد سنجش قرار دهند تا از این طریق تهدید احتمالی را از مسیر اجرا دور کنند.
بررسیها در خصوص وضعیت شرکتهای شهرداری تهران نشان میدهد برخی شرکتها همچون شهروند، شرکت سرمایهگذاری شهر سالم، شرکت بهرهبرداری برج میلاد یا شرکت عمرانی کارکنان شهرداری از جمله شرکتهایی است که میتوانند در مرحله نخست برای ورود به بازار سرمایه از سوی شهرداری تهران معرفی شوند.
فهرست ۲۲ شرکت وابسته به شهرداری تهران
فهرست ۲۲ شرکت وابسته به شهرداری تهران شامل شهروند ، شهرسالم، واحد اتوبوسرانی ، نوسازی عباس آباد، ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، شهربان و حریمبان، راه آهن شهری تهران و حومه ( مترو) ، شرکت عمرانی کارکنان شهرداری ، بهره برداری راه آهن شهری و حومه ، یادمان سازه ، کنترل کیفیت هوا، سرمایه گذاری شهر، خودرو سرویس شهر، توسعه فضاهای فرهنگی ، موسسه فناوران شهر، پیام رسا، کنترل ترافیک تهران، برج میلاد ، خدمات ادارای شهر ، موسسه هادیان شهر و شهر آفتاب هستند.