سهم 300 درصدی vip رو همراه با مشاوره روزانه از دست ندید برای عضویت با شماره 09351307055 در ارتباط باشیدرویدادهای اقتصادی مهمی در بازار سرمایه درحال رقم خوردن است که تقاضای سهام را در بخش وسیعی از بازار به عقب رانده و منتظر نگه داشته است. به بیان روشنتر، مساله تایید یا عدم تایید گزارشهای توجیهی تجدید ارزیابی دارایی شرکتها از سوی نهاد ناظر، موضوعی است که توجه بسیاری از سهامداران را به خود جلب کرده و به عامل تعیینکننده در راستای حرکت آتی سهام مبدل شده است.
چنان که میدانیم، پرمعاملهترین سهام روزهای اخیر غالبا متعلق به گروه خودرو بودهاند که در پی اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها با جذب منابع خرد به رشدهای چشمگیر دست یافتند. اما این روند در یک هفته اخیر تغییر و این صنعت را پرچمدار اصلاح قیمت در بین صنایع بورسی کرد. سهام خودرویی در این یک هفته بهطور متوسط 10 درصد افت قیمت را ثبت کرده بودند. این موج اصلاحی درست پس از انتشار گزارش توجیهی افزایش سرمایه از سوی بزرگان این صنعت نظیر ایرانخودرو و سایپا شکل گرفت.
بررسیهای سایت تحلیلی «دنیای بورس» نشان میدهد که اعداد افزایش سرمایه در گزارشهای توجیهی بهدلیل افت اخیر قیمت سهام حامل دو سناریوی متفاوت است. شبکه پیچیده مالکیت سهام در صنعت خودرو و ارزیابی داراییها براساس قیمت روز – در هفتههای قبل – باعث ناهمخوانی این اقدام از سوی خودروسازان و اهداف افزایش سرمایه از این محل شده است. میدانیم یکی از مهمترین اهداف خودروسازان بزرگ از افزایش سرمایه، تلاش برای تنظیم ترازنامه منطبق با قانون تجارت و خروج از شمولیت ماده 141 است. خودروسازان طبق گزارشهای توجیهی اعدادی که برای داراییهای خود درنظر گرفتهاند براساس اوجهای تاریخی روزهای قبل بوده و بنابراین رقمهای بالاتری از ارزش روز این داراییها را در گزارش توجیهی لحاظ کردهاند که با توجه به عقبنشینی اخیر قیمت سهام زیرمجموعههای خودروسازان میتواند مورد تایید نهاد ناظر قرار نگیرد و فرآیند افزایش سرمایههای این شرکتها را مشمول یک روند فرسایشی کند.
خودروئی ها چند روز اخیر افت داشتند اما نظر شخصی بنده بر این است که رشدی که بازار طلب دارند را قطعا میگیرند حالا در مطلب زیر به دلیل افت پرداخته شده
برای مثال، شرکت ایرانخودرو مالکیت 70 درصد از سهام سرمایهگذاری سمند را در اختیار دارد که از این محل حدود 2300 میلیارد تومان منابع جهت افزایش سرمایه تامین کرده است. این درحالی است که در پرتفوی سمند حدود 1250 میلیارد تومان به سهام ایرانخودرو اختصاص دارد که در پی افت قیمت سهام ایرانخودرو نسبت به یکشنبه هفته گذشته حدود 400 میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داده است. به همین ترتیب میتوان اثر اهرمی افت یا رشد ارزش کل داراییهای شرکت مادر (سایپا و ایرانخودرو) را بهدنبال نوسان قیمتی سهم خساپا و خودرو یا سهام زیرمجموعه مشاهده کرد. اکنون به نظر میرسد این مساله برای سهامداران طیفی از شرکتها که گزارشهای توجیهی خود را به نهاد ناظر فرستادهاند حائز اهمیت است. در واقع، احتمال مخالفت سازمان بورس و حسابرس بهدلیل اختلاف فاحش ارزیابیهای کارشناسان با ارقام مندرج در گزارش توجیهی شرکتها عاملی است که تا رفع تکلیف میتواند چشمانداز قیمتها را مبهم نگه دارد.